Listen med megahits er lang, og som med de fleste rockeband er historien om bandet ikke uten kontroversielle episoder. Her er en liten bit av historien om rockebandet Queen.

Megahits

Queen er et britisk rockeband, hvis storhetstid var på 1970- og 80-tallet. Bandet er spesielt kjent for klassiske rockesanger, spesielt «We Are the Champions», «We Will Rock You» og «Bohemian Rhapsody». Sistnevnte ble utgitt i 1975, og promotert som tidenes første musikkvideo. Queen er kjent som pionerer innen tungmetall, glam-rock og stadion-rock. De har fått en stjerne på Hollywood Walk of Fame, og fikk i 2001 en plass på Rock and Roll Hall of Fame. Gruppen har solgt over 300 millioner plater verden over, som gjør dem til det tredje mestselgende bandet i verden.

Da de ville gi ut låta «Bohemian Rhapsody» i 1975, ble de fortalt at 5 minutter og 55 sekunder var altfor langt, og aldri ville bli en hit. Men vokalisten i bandet ga et eksemplar til en venn som jobbet som DJ på en radiostasjon. Han sa at det var til ham personlig, og at han ikke måtte spille den på radioen. Vennen gjorde det motsatte, og spilte den opptil 14 ganger på én dag, og fra da av ble den spilt på alle de største radiostasjonene.

Lytt noen andre av Queens låter, lytt til låta enda en gang eller bli med og syng!

Freddie Mercury

Vokalisten i bandet het Farrokh Bulsara og var født i Zanzibar i 1946. Bandet han spilte i da han var ungdom het Smile!, men da de skulle ha sin første konsert bestemte han at bandet skulle skifte navn til Queen og at han skulle bytte navn til Freddie Mercury.

Med en veldig bra og operalignende sangstemme var han en av de mest mangfoldige og teknisk fremstående artistene innen rocksjangeren. Han komponerte mange av Queens hits, inkludert «Bohemian Rhapsody», «Somebody to Love» og «We Are the Champions». Som den fremragende pianist han var, komponerte han mange av sine sanger ved pianoet, men enkelte kjente sanger, slike som «Crazy Little Thing Called Love» fra The Game og «Ogre Battle» fra Queen II, komponerte han delvis på gitar.

På slutten av 1970-tallet ble det kjent at Freddie Mercury hadde et forhold til en mann. Låten «Don’t Stop Me Now» ble utgitt i 1979, og mange tolker den låten til å handle om at Mercury endelig kunne komme ut av skapet som biseksuell. I låten beskriver han en følelse av å være ustoppelig: «svever rundt i ekstase», «som en tiger som trosser tyngdekraftens lover» og «reiser med lysets hastighet».

Tidlig på åttitallet ble han smittet av HIV, og han døde av lungebetennelse i kombinasjon med aids 24. november 1991, i London. Han ble kremert, men hvor asken befinner seg er uvisst, men det spekuleres om at den ble spredt ut over Genèvesjøen ved Montreux eller i hagen hans i Kensington, London.

Mercurys død bidro til å bringe lys over hiv/aids-krisen. Siden hans død har hans gjenværende bandkamerater samlet inn millioner av pund gjennom Mercury Phoenix Trust som har blitt donert til ulike veldedige organisasjoner rundt om i verden. Dette betyr at selv om han ikke sa mye om det å være homofil eller bifil i løpet av livet, førte arven hans til en enorm forskjell.

Etter dere har snakket i klassen om Freddie Mercury, så kan dere synge med på «Don’t Stop Me Now»:

Kontroversielle turneer

Bandet Queen dro på flere turneer, men det at noen av dem gikk til land som ikke var frie demokratier gjorde at bandet fikk mye kritikk. De dro blant annet på turneer til militærdiktaturer i Sør-Amerika, for eksempel til Argentina i 1981. I 1984 dro bandet til kasinobyen Sun City i Sør-Afrika. Sør-Afrika hadde på den tiden en regjering som mente at svarte og hvite ikke kunne bo sammen, og de svarte sørafrikanerne ble derfor undertrykt. Det systemet ble kalt apartheid.

Mange andre musikere mislikte sterkt at Queen ikke deltok i boikotten av apartheid. Bandet måtte blant annet betale en bot til fagforeningen for britiske musikere.

Hva vet du om Sør-Afrika og apartheid?
Her er litt om en musiker som var motstander av raseskille og apartheid.
Her er litt om en musikkstil der man ofte synger om raseskille i USA.

Live Aid

På grunn av problemene de fikk i forbindelse med konsertene i Sør-Afrika ville andre musikere først ikke la Queen være med på den store veldedighetskonserten Live Aid i 1985. Til slutt fikk de lov, og Queens del av konserten som ble holdt 13. juli 1985 regnes nå av mange for å være en av de beste konsertene noen sinne.


@lektorengas


Kilder

https://no.wikipedia.org/wiki/Queen
https://no.wikipedia.org/wiki/Bohemian_Rhapsody
https://no.wikipedia.org/wiki/Freddie_Mercury
https://en.wikipedia.org/wiki/Freddie_Mercury
https://www.radiox.co.uk/artists/queen/what-was-freddie-mercurys-real-name-and-why-did-he-change-it/
https://rockcelebrities.net/the-reason-why-freddie-mercury-changed-his-birth-name-farrokh-bulsara/
https://www.uptoeleven.co.uk/post/lgbtq-icons-freddie-mercury
https://www.theguardian.com/music/2005/jan/14/2
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Works_Tour
https://no.wikipedia.org/wiki/Live_Aid

Aktuelle kompetansemål

Kjerneelementet oppleve musikk legger vekt på at elevene lytter aktivt og sansende. Dette åpner for emosjonelle erfaringer fra det hverdagslige til de eksistensielle møtene med musikk, og gir elevene øvelse i å gi uttrykk for musikalske erfaringer. Kunnskap om og erfaring med musikk og musikalske virkemidler er utgangspunktet for en reflektert og utforskende tilnærming til musikkopplevelsen.

Kjerneelementet kulturforståelse handler om hvordan sangen og musikken elevene utøver, lager og opplever, er forankret og har betydning i kulturen den springer ut av. Å kunne forstå egne og andres musikalske uttrykk, å utøve musikk, å lage musikk og å oppleve musikk både forutsetter og bidrar til kulturell kompetanse. Spill, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av, og er uttrykk for, historiske og samfunnsmessige forhold. Musikkens mening skapes når musikk brukes i sosiale sammenhenger, og musikk gir mening til sosiale hendelser og ritualer.

Kompetansemål 5.-7. trinn

  • utforske og drøfte hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
  • utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer
  • undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
  • reflektere over hvordan musikk kan spille ulike roller for utvikling av individer og gruppers identitet

Kompetansemål 8.-10. trinn

  • reflektere over hvordan musikalske tradisjoner, inkludert samiske musikktradisjoner, bevares og fornyes
  • utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler
  • utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden
  • utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer