Samspill i musikktimene er kjempegøy. Her er et knippe kule låter som enten originalt har eller der det funker fint å bruke bare 1 akkord. Da trenger vi ikke bruke tiden på akkordskifter, men vi kan i stedet jobbe med å få til grooven og allsangen.

Noen av låtene i denne listen kan også spilles med flere akkorder, men de funker veldig fint som enakkordlåter

Get Up, Stand Up – Bob Marley

Coconut – Harry Nilsson

Chain of FoolsAretha Franklin

We Will Rock You – Queen

Get the Party Started – Pink

Loser – Beck

Mona – Bo Diddley (også The Rolling Stones)

Deeper Well – Emmylou Harris

Low Rider – War

Bad to the Bone – George Thorogood

Joy – Lucinda Williams

Kjerringa med staven – Trad.

Per spelmann – Trad.

Ro ro ro din båt – Trad.

Fader Jakob – Trad.


Til alle disse låtene går det an å lage enkle rytmemønstre og ostinater på gitarer, perkusjonsinstrumenter eller andre klasseromsvennlige instrumenter. Her finner du en innfallsvinkel til å samspill med gitarer og perkusjonsinstrumenter.

Mange av låtene har også potensiale for mye moro med allsang.

Jeg har også hatt stort hell med å la noen elever lage enkle beats i GarageBand eller i Groove Pizza, som resten av klassen kan spille sammen med. Groove pizza kan du lese mer om her.

Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg om forenkling av gitarakkorder. Det er mange fordeler med den innfallsvinkelen til gitarspill:

  • Nybegynnere er ikke avhengig av å lære forskjellen på gitargrep i dur og moll
  • Det er lettere å spille låten i originaltonearten slik at vi kan spille sammen med originalen
  • Det er lettere å transponere låten for å tilpasse til klassens behov, for eksempel med tanke på toneleie for sang eller for å spille sammen med stavspill eller andre instrumenter som bare kan spille i en toneart (ofte C-dur/A-moll).

Innlegget om tilpasset gitarundervisning finner du her.


Det finnes selvsagt mange flere låter som funker med bare 1 akkord. Tips meg gjerne på facebook.com/lektorengas


@lektorengas


Aktuelle læreplanmål

Kjerneelementet utøve musikk legger vekt på elevenes aktive deltakelse med stemme, kropp og instrumenter i samspill, framføring og lek og i ulike musikalske uttrykk og sjangre. Kjerneelementet skal gi elevene erfaring med å spille, synge og danse i ulike sammenhenger. Kjerneelementet bidrar til at elevene gjennom kreative prosesser får øve seg i håndverk, uttrykk og formidling.

Kjerneelementet lage musikk legger vekt på at elevene arbeider kreativt ved å organisere og sette sammen musikkens grunnelementer til noe nytt eller å omforme noe kjent. Kjerneelementet bidrar til å øve elevene i å uttrykke seg og å lytte bevisst i skapende prosesser. Elevene skal få erfaring med og opplæring i ulike måter å lage musikk på og bli i stand til å ta i bruk ulike improvisasjons- og komposisjonsteknikker, verktøy og metoder.

Kompetansemål 3.-4. trinn

  • utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk musikkultur
  • synge og spille på instrumenter alene og sammen med andre ved bruk av gehør og enkel notasjon
  • eksperimentere med rytmer, melodier og andre grunnelementer, sette sammen mønstre til komposisjoner, også ved bruk av digitale verktøy, og beskrive arbeidsprosesser og resultater

Kompetansemål 5.-7. trinn

  • øve inn og framføre sang og musikk, i samspill eller individuelt, gehørbasert og ved bruk av enkle notasjonsteknikker
  • lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder, og presentere resultatet
  • bruke fagbegreper i beskrivelse av og refleksjon over arbeidsprosesser, resultater, musikalske uttrykk og virkemidler
  • utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer

Illustrasjonsfoto: Yogendra Singh på Unsplash.com