En god film kan fortelle en historie og skape et inntrykk på en ganske effektfull måte. Her er seks musikkrelaterte filmer som kan passe superfint å vise i forbindelse med musikkundervisningen. Dessuten kan det være en fin aktivitet for en vikartime.
Sjel
Denne filmen handler om musikklæreren Joe Gardner som drømmer om å bli profesjonell jazzpianist. På vei til en spillejobb som kan bli hans store gjennombrudd blir han utsatt for en ulykke.
Filmen inneholder stemningsfull ambient-musikk av Trent Reznor og Atticus Ross fra Nine Inch Nails, og stilig jazz av Jon Batiste.
Språk: norsk eller engelsk
Passer for alle
The Blues Brothers
Filmen handler om to halvkriminelle brødre som forsøker å samle inn en stor sum penger for å redde et barnehjem fra konkurs. Pengene skal samles inn gjennom en veldedighetskonsert der de selv er hovedattraksjonen, men veien dit viser seg å bli kronglete. Til slutt har de både politi og andre grupper i hælene, og det hele utvikler seg til en vanvittig biljakt.
På veien møter de blant annet musikkstorheter som Cab Calloway, James Brown, Aretha Franklin og Ray Charles.
Språk: engelsk
Passer for ungdomsskolen
School of Rock
Black spiller den avdankede rockegitaristen Dewey Finn, som får sparken fra bandet sitt og deretter gir seg ut for å være lærervikar ved en prestisjefylt barneskole. Etter å ha oppdaget det musikalske talentet til elevene, danner Dewey et band med fjerdeklassinger for å prøve å vinne en musikkonkurranse og bruke gevinsten til å betale husleien.
Dette er en av mine all time favorittfilmer, sikkert mye på grunn av at den handler om en lurvete musikklærer i barneskolen.
Men moralen i filmen er solid – rock handler ikke om å få toppkarakter, men det handler om å spille fantastisk musikk.
Språk: engelsk
Passer for mellomtrinnet og ungdomsskolen
Amadeus
Det er viktig at ikke musikkhistorieundervisningen blir traust og kjedelig, og får for stort preg av oppramsing av historiske årstall. Denne filmen forteller historien om Mozarts liv på en morsom, levende og dramatisk måte, sett gjennom øynene til den sjalu og misunnelige «rivalen» Salieri.
Det er nok ikke alt i filmen som er like historisk nøyaktig, men jeg mener det er underordnet på grunn av måten filmen gjør denne delen av historien levende på.
Språk: engelsk
Filmen passer for mellomtrinnet og ungdomsskolen
The Commitments
Jimmy Rabbite bor den fattigste delen av Dublin i Irland, og drømmer om å sette sammen et soul-band. Etter en serie med mislykkede auditioner bestemmer han seg for å bruke sine venner som musikere.
Filmen inneholder like doser arbeiderklasserealisme, humor og stilig musikk.
Språk: engelsk
Filmen passer for ungdomstrinnet
Matilda The Musical
Sist ut på denne lista er den fantastiske filmversjonen av musikalen basert på Roald Dahls Matilda. Tim Minchins rå og funky musikk bærer filmen sammen med utrolige prestasjoner fra barna som er skuespillere.
Filmens høydepunkt er selvsagt avslutningsnummeret «Revolting Children». Skru volumet på 11!
Språk: norsk eller engelsk
Passer for alle
Bonustips:
- Ray
- Spinal Tap
- Standing in the shadows of Motown
- Crossroads
- Buena Vista Social Club
- Walk the Line
- Great Balls of Fire
- Bohemian Rhapsody
@lektorengas
Aktuelle mål fra læreplanen
Kjerneelementet oppleve musikk legger vekt på at elevene lytter aktivt og sansende. Dette åpner for emosjonelle erfaringer fra det hverdagslige til de eksistensielle møtene med musikk, og gir elevene øvelse i å gi uttrykk for musikalske erfaringer. Kunnskap om og erfaring med musikk og musikalske virkemidler er utgangspunktet for en reflektert og utforskende tilnærming til musikkopplevelsen.
Kjerneelementet kulturforståelse handler om hvordan sangen og musikken elevene utøver, lager og opplever, er forankret og har betydning i kulturen den springer ut av. Å kunne forstå egne og andres musikalske uttrykk, å utøve musikk, å lage musikk og å oppleve musikk både forutsetter og bidrar til kulturell kompetanse. Spill, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av, og er uttrykk for, historiske og samfunnsmessige forhold. Musikkens mening skapes når musikk brukes i sosiale sammenhenger, og musikk gir mening til sosiale hendelser og ritualer.
Kompetansemål 3.-4. trinn
- utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk musikkultur
- formidle egne musikkopplevelser og beskrive bruk av musikalske virkemidler ved hjelp av enkle fagbegreper
- samtale om og reflektere over hvordan musikk skaper mening når den brukes i ulike sosiale sammenhenger
Kompetansemål 5.-7. trinn
- utforske og drøfte hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
- utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer
- undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
- reflektere over hvordan musikk kan spille ulike roller for utvikling av individer og gruppers identitet
Kompetansemål 8.-10. trinn
- reflektere over hvordan musikalske tradisjoner, inkludert samiske musikktradisjoner, bevares og fornyes
- utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler
- bruke relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater
- utforske og reflektere over hvordan musikk, sang og dans som estetiske uttrykk er påvirket av og uttrykk for historiske og samfunnsmessige forhold, og skape musikalske uttrykk som tar opp utfordringer i samtiden
- utforske og drøfte musikkens og dansens betydning i samfunnet og etiske problemstillinger knyttet til musikalske ytringer og musikkulturer